Premium insuran kenderaan naik mulai 16 Januari 2012

| comments

 

Hadiah dari kerajaan malaysia untuk semua menjelang PRU13 ini, jom baca dibawah

Penyelarasan kadar premium tarif motor akan dilaksanakan secara berperingkat mulai 16 Januari 2012, kata Bank Negara Malaysia (BNM).

BNM dalam satu kenyataannya berkata, ini merupakan pelarasan kali pertama dibuat kerana kadar premium ini tidak pernah dikaji semula dalam masa lebih 30 tahun lalu.

Bank pusat berkata pelarasan premium itu adalah dalam jumlah yang kecil dan akan dilaksanakan secara berperingkat dalam tempoh empat tahun.

Bagi perlindungan pihak ketiga, motorsikal yang berkapasiti 110cc akan mengalami kenaikan premium antara RM1-RM3.50 setahun (maksimum 30 sen sebulan) dalam jangka masa empat tahun.

Bagi kereta persendirian yang berkapasiti 1,400cc, pelarasan premium adalah antara RM6-RM34 setahun (maksimum RM2.80 sebulan) bagi jangka masa yang sama.-BERNAMA

Hahaha, kecil pun tetap naik juga, nak ulas panjang-panjang pun tak guna, nanti kata orang umnoapco, tak bersyukur pulak. tapi bayangkan berapa jumlah wang yang dapat dipungut dari rakyat malaysia, kalau dikaji-kaji besar nilainya tu,

Kita warga marhaen terpaksa senyum dan redha, kitalah yang terpaksa bayar cukai jalan, tol sana-sini yang macam tak ada kesudahannya. kita tak perlu la bimbang sangat kerana dekat-dekat pilihanraya nanti pasti banyak hadiah berupa umpan pilihanraya akan disumbangkan, jalan baru diturap, projek sana sini dibangunkan. bukan untuk orang lain, untuk kroni mereka juga tu. apa kita kisah pun, kroni mereka sudah pasti melayu ( melayu umno)

Itu lah kita sendiri yang degil, kan najib sebelum ini sudah ingatkan rakyat supaya berjimat cermat, tapi rakyat degil tak mahu dengar nasihat najib. lihat contoh jelas apabila dengar nasihat najib, rosmah isteri beliau, kerana berjimat cermatlah dapat beli cincin permata. jangan merungut salah kita sendiri.kita tak bijak menabung dari kecil lagi.

Kita juga jangan lupa, kita ini rakyat marhaen, hanya layak makan nasi berlaukkan ikan dan sedikit kuah kari, kalau teringin makan daging pun tunggu la bila ada rezeki lebih. patutnya kita bersyukur, negara ini aman makmur, rakyat miskin?, tak apalah janji orang umno boleh projek sana sini, sejuk mata kita lihat, mewah kereta mereka. rumah pun besar jugak, raya nanti boleh kita datang jenguk-jenguk.

Pemimpin perlulah diberi keutamaan, mereka perlu sihat dan gemuk-gemuk belaka, kalau tidak jatuhlah imej negara dimata dunia luar. sebab itu lah kita kene harus rasa bersyukur selalu.

Menteri juga perlu kita beri keistimewaan , tol tak payah bayar, minyak kerajaan tanggung, road tax tak payah bayar , nasib baik cikit boleh la sapu semua daging lembu NFC, beli kondo mewah dan melancong pakai duit rakyat ( duit cukai la tu)


Untung lagi, anak-anak menteri nak shooping pakai je kredit kad, tak apa, rakyat boleh tolong bayarkan.

Apalah sangat kalau setakat naik 30 sen sebulan, sedangkan barangan keperluan yang harganya naik sebelum ini pon kita selamba aje bayar, tak rasa terbeban pun, sebab kita rakyat marhaen, kita tak pernah ada sedikit keinginan pun untuk simpan sikit wang untuk hari tua kita, 

Kita bukan macam menteri, mereka berfikiran amat jauh, kumpul harta untuk 7 keturunan mereka. kita hanya rakyat marhaen, ini pun dah untung tau orang umno bagi kita duduk kat malaysia. hahahahha.. ini negara diorang cakap diorang yang punya.

Pssst, Nak tengok koleksi kereta bekas menteri tak?  (klik sini diam-diam tau, jangan bagitau kawan-kawan)


Share this article :

Catat Ulasan

Sila berikan komen anda dengan sopan.

 
Support : Copyright © 2011. "tukanglawan" - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger. Stats by Feedjit