Satu lagi Projek barisan Nasional (versi kantoi)

| comments


Bukan main lagi si najib bila beriya-iya mahu bina bangunan mega yang kononya mempunyai 100 tingkat, ada kemampuan ke KONTRAKTOR nak bina bangunan yang gah kononnya tu, sebab dah ada bukti dah "projek kerajaan barisan nasional" nei cuma  melepas batuk ditangga " projek menghabiskan duit rakyat" demi ego yang lebih tinggi dari projek menara warisan tu.

Kah..kah..kah...

WOI .. apa jadi kat projek jambatan  Hang Jebat beharga RM 7.6 Juta di Melaka tu, bukan main lawa kan, tapi tak sampai 3 tahun habis semua rahsia terbongkar...projek Barisan nasional la tu. kah..kah..kah.... 

Ini satu lagi projek bodohkan rakyat, lepas tu mintak rakyat bersyukur dan berterima kasih kat puak BN penipu nei...

Menelan kos sebanyak RM 7.6 juta untuk dibina dan ianya siap pada tahun 2008. jambatan nei tak la panjang pun... kalau jalan hujung ke hujung 3 kali pun tak "semput" langsung. tapi harga bukan main RM7.6 juta.

Bab harga tu mungkin "semput" cikit kita dengar, walaupun lebih murah  dari harga cincin rosmah mansur tapi sudah pasti dalam bayangan kita jambatan ini harus la setanding dengan harganya. jambatan ini sudah pasti menggunakan bahan yang cukup hebat sekali... tapi...

Tak sampai 3 tahun, sudah mula kelihatan tanda-tanda rekahan panjang dan juga kerosakan pada struktur binaanya, kenapa jadi begini?

pelik sekali kerana dengan kos sebanyak RM 7.6 Juta (kurang sikit dari harga cincin rosmah) jambatan yang sepanjang lebih kurang 20-30 meter tidak seharusnya retak dengan teruk sekali.,

mengikut cerita dari orang ramai ,hiasan batu pada tepi jambatan sudah pecah dan terdapat rekahan panjang juga kerosakan teruk pada struktur binaanya

Mungkin jambatan kayu yang kosnya 10 kali lebih murah pun tidak akan rosak dalam tempoh begini singkat.

tapi apa nak pelik ,di malaysia, semuanya boleh, warga asing bernama "mismah" boleh menjadi warganegara dalam tempoh kurang 4jam dan didaftarkan sebagai penggundi.cepat sungguh

Apatah pula lagi hadiah kepada pengundi di kawasan ini, inilah hadiah kerajaan barisan nasional kepada mereka. dengan harapan selamanya mereka akan kagum dan berterima kasih kepada rejim UmnoApco itu.

kah..kah..kah... kenapa agaknya jambatan ini rosak dalam waktu yang sangat singkat, jom lihat gambar.. kah..kah..kah...


Gambar di sebelah menunjukkan struktur jambatan dari tepi, kelihatan dinding jambatan itu sangat kukuh sekali, tetapi satu lubang telah terbentuk di tepi dinding jambatan . oh ye, sebuah bot juga dilihat diletakkan sebentar di bawah jambatan tersebut. kah..kah..kah..


Pandangan dari bawah jambatan hang jebat di jalan tun mahathir melaka, kelihatan jambatan ini disangga oleh 2 buah tiang kongkrit yang cukup tebal dan kukuh sekali. jadi lori seberat 5 tan mungkin tiada masalah melalui jambatan bernilai RM 7.6 Juta (kurang sikit dari harga cincin rosmah) ini.



Opsss nanti dulu, adakah ini satu teknik fotography atau ini sebenarnya satu penipuan dalam pembinaan jambatan yang menelan kos sebanyak RM 7.6 Juta (kurang sikit dari harga cincin rosmah) ini. dinding jambatan itu bukannya kongkrit, perhatikan gambar..

Ia menggunakan Styrofoam ( lapisan putih) dan disalut dengan lapisan konkrit (lapisan Coklat). teknolofi ini diketahi telah digunakan dibeberapa negara sebagai alternatif binaan untuk mengurangkan kos binaan. ia juga banyak diguna pakai didalam set pengambaran kerana ia diketahui tidak mampu bertahan lama. jadi mengapa kos pembinaan sangat tinggi RM 7.6 Juta (kurang sikit dari harga cincin rosmah) ?


Gambar diatas menunjukkan rupa-rupanya bahagian tepi jambatan tersebut tidak dibina dengan, konkrit, ianya kosong dibahagian dalam, mungkin sebenarnya jambatan yang khabarnya dibina oleh syarikat kontraktor yang bernama Al-Jofri ini hanya untuk pengambaran yang bakal dibintangi oleh 'DATUK SHAH RUK KHAN " namun kerana ia menelan belanja yang besar iaitu RM 7.6 Juta (kurang sikit dari harga cincin rosmah) , maka mereka mahu mengekalkannya.menjadi warisan negeri.


Rupa-rupanya kita semua tertipu dengan "satu lagi projek kerajaan barisan nasional" ruangan dalaman yang kita sangkakan konkrit itu sebenarnya adalah lapisan Styrofoam yang disalut konkrit nipis. rangka dalamannya adalah besi-besi nipis yang dipateri antara satu sama lain dan mungkin hanya mampu bertahan dalam jangka masa singkat.

Seperti yang "tukanglawan" katakan tadi, mereka memang tidak bercadang untuk mengekalkan jambatan ini dalam tempoh masa lama, kerana mereka mahu satu lagi "projek kerajaan barisan nasional" bak kata najib "rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan" dan kerajaan barisan nasional telah membuktikannya cuma dengan kos kurang sedikit dari harga cincin permata rosmah



@TUKANGLAWAN Fikir pasti didasar jambatan ini ditanam permata, sebab itu harganya mahal..



"Umno dan be-End Makin terdesak dan mengarut, polis dan SPR dipergunakan untuk kekalkan kuasa mereka"

Share this article :

Catat Ulasan

Sila berikan komen anda dengan sopan.

 
Support : Copyright © 2011. "tukanglawan" - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger. Stats by Feedjit