Dah mula dah, Putus lagi

| comments


Dah mula dah,kes putus jari lagi nei. tiap kali bulan puasa orang melayu islam nei akan korbankan 2-3 batang jari akibat terlebih bijak..

Tak la salah sangat kalau rasa diri tu agak kaya dan suka habiskan duit untuk beli mercun, cakap MEMBAZIR pun korang tak paham apa , tapi jangan la terlebih bijak sampai nak ubahsuai mercun tu

mercun tetap mercun, tak akan  boleh jadi malatov coctail
Seorang remaja Nasrudin Mohd Nazli, 19 kehilangan tiga jari tangan kirinya akibat bermain mercun dalam kejadian di Kampung Dewan Beta, dekat Kota Bharu kelmarin. tanpa perlu mengubahsuai mercun tersebut, kuasa letupannya kurang sedikit dari C4 ( bom yang digunakan untuk letupkan altantuya)

Mangsa,yang "hanya" putus ibu jari, jari telunjuk dan jari tengah itu merupakan mangsa kedua akibat mercun di Kelantan tetapi merupakan mangsa pertama yang cedera teruk sehingga hilang jari.

Ketika ditemui di hospital, Nasrudin berkata kejadian berlaku kira-kira pukul 10 malam ketika beliau dan seorang rakannya sedang menunggang motosikal di kawasan kampungnya.

"Masa tu saya dan kawan naik motor pusing kampung, saya yang membonceng kemudian cuba memasang mercun bola.,Selepas membakarnya saya cuba untuk melempar mercun itu tetapi tidak sempat menyebabkan ia (mercun) meletup di tangan saya," katanya.

Beliau berkata ketika "meraung - raung" kesakitan beliau melihat ketiga-tiga jarinya sudah tiada sebelum terus dikejarkan ke hospital untuk rawatan dengan membonceng motor yang sama.


Mungkin selepas kehilangan 3 jari tangan barulah mangsa tersedar akan kegunaan dan fungsi sebenar jari jemari tangannya itu, sekarang mangsa akan mengalami kesukaran dan kesulitan untuk membuat banyak kerja-kerja harian.

Mungkin mangsa kini telah sedar bahawa berkali-kali diingatkan sebelum ini supaya menjauhi mercun, kerana ia merbahaya dan mungkin mengakibatkan kecederaan, namun semuanya sudah terlambat, beliau sudah kehilangan 3 jari tangannya dan beliau harus redha .



Bukankah kita disarankan memperbanyakkan ibadah dalam bulan puasa ini, berjimat cermat dan banyakkan sedekah,jadi buat la apa yang diminta , dapat jugak pahala, bukan main mercun, sudahkah membazir, jari tangan pun mungkin akan terkorban





@TUKANGLAWAN MIntak kita pantau dan jauhi dari membeli mercun, sayangi jari anak anda...



"Umno dan be-End Makin terdesak dan mengarut, polis dan SPR dipergunakan untuk kekalkan kuasa mereka"

Share this article :

Catat Ulasan

Sila berikan komen anda dengan sopan.

 
Support : Copyright © 2011. "tukanglawan" - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger. Stats by Feedjit