2 laporan SPRM Terhadap Najib Oleh Jingga 13

| comments

Jingga13 Hari ini membuat 2 laporan terhadap Najib Razak yang didakwa telah menggunakan wang rakyat untuk 2 tujuan berbeza, namun kedua-dua nya mempamerkan keborosan melampau keluarga perdana menteri tersebut, apa yang menjadi persoalan adakah wang rakyat digunakan untuk kedua-dua tujuan tersebut ?.

Laporan pertama berkaitan dengan perbelanjaan luar biasa sejumlah RM409,767 untuk kos majlis pertunangan anak Perdana Menteri .

Jingga13 hari ini mengemukakan bukti baru selepas menerima email yang dikirimkan oleh Shangri - la Hotel kepada Jingga13 yang menyatakan kos majlis berkenaan dibayar sendiri oleh Najib Razak, Namun apa yang menimbulkan persoalan ialah ketiadaan bukti untuk menyokong kenyataan dari pihak hotel berkenaan. (sila baca kandungan e-mail tersebut disini)

Jawapan dan kenyataan oleh pihak Pengurusan Shangri-La Hotel adalah terlalu dangkal tanpa dibuktikan oleh sebarang bukti pembayaran sama ada oleh melalui cek atau resit rasmi Shangri-La Hotel dan hanya menyatakan bahawa “bayaran sepenuhnya oleh Perdana Menteri pada 30 Jun 2011 dan bukannnya oleh Pejabat Perdana Menteri”.

Laporan ke 2 pula berdasarkan pendedahan yang dibuat oleh Pengarah Strategik Parti Keadilan Rakyat,  Sdr. Rafizi Ramli pada 14 Mac 2011 bertempat di Lobi Parlimen berkaitan Perdana Menteri , pendedahan itu menyatakan Najib Tun Razak telah mengadakan jamuan meraikan harijadi beliau di Sri Perdana pada 24 Julai 2011 sejumlah RM 79,053 juga didakwa dibiayai oleh Pejabat Perdana Menteri melalui dana awam.

Tempahan tersebut adalah majlis peribadi najib razak turut dikendalikan oleh Shangri-la Hotel berdasarkan ‘Banquet Event Order’ (BEO) No. 14866 atas nama Pejabat Perdana Menteri dan disebut ‘Majlis Pejabat Perdana Menteri’ dan akaun serta bilnya adalah dihantar ke Pejabat Perdana Menteri bukannya atas nama peribadi Perdana Menteri

Berdasarkan kepada BEO tersebut sejumlah RM79,053 telah dibelanjakan untuk majlis meraikan harijadi Perdana Menteri sepertimana perincian di bawah :

Buffet untuk 100 orang tetamu @ RM207 setiap seorang RM20,000
Band Syed Sobri @ RM7,300 + 6% cukai RM7,738
Band Batak @ RM5,000 + 6% cukai RM5,300
Minuman 5 gallons @ RM750 + 6% cukai RM795
Gubahan Bunga @ RM30,000 + 6% cukai RM31,800
Caj Pengendalian @ RM 12,000 + 6% cukai RM12,270

JUMLAH KESELURUHAN IALAH RM79,053 (baca Selanjutnya disini)

Jesteru itu Jingga13 hadir membuat laporan dan  meminta agar pihak SPRM membuat penyiasat terperinci secara telus dan profesional terhadap Perdana Menteri,

Pejabat Perdana Menteri dan Shangri-La Hotel agar menemukan jawapan yang sedang dinantikan oleh rakyat Malaysia yang sedang tertekan dengan kenaikan harga barang dan kos sara hidup tetapi Perdana Menteri bermewah-mewah dengan menggunakan wang rakyat tanpa rasa bersalah dan bertanggungjawab .

Penafian demi penafian dibuat oleh Najib Razak, Pejabat perdana Menteri dan Shangri-la Hotel, penafian sahaja tidak mencukupi jika tidak disertakan dengan bukti, Laporan demi laporan juga telah dibuat, namun apakah kerana kedudukan Najib Razak sebagai Perdana Menteri, SPRM mampu bertindak dengan adil dalam menangani kes ini.

Anda boleh menyalin artikel yang disiarkan tanpa halangan, sila letakkan link blog "tukanglawan jika sudi, semoga maklumat dan informasi dapat disampaikan kepada semua . Anda juga digalakkan share artikel ini di Facebook, twitter, forum atau apa juga medium sebaran. jika ada saranan dan pendapat, e-mailkan ke infotukanglawan@gmail.com , silakanlah juga tinggalkan komen anda dibawah

. .
Share this article :

Catat Ulasan

Sila berikan komen anda dengan sopan.

 
Support : Copyright © 2011. "tukanglawan" - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger. Stats by Feedjit