Mesti Baca!! Dosa umno Tertebus Dengan RM30

| comments


Tak gunalah kalau kerajaan umno porno yang bodoh itu bila jalan raya segenap ruang, sebab kelak rakyat akan dikenekan tol.

Tak guna juga canang kerajaan umum nak tingkatkan bekalan daging lembu untuk pasaran negara, kerana yang dapat projek tu "laki" si menteri,

Tak guna juga kerajaan umum konon dia lah yang majukan negara bina bangunan tinggi-tinggi, walhal yang kita tahu yang bina bangunan tinggi-tinggi itu pelabur.

Tak guna itu semua, sebab apa yang dibuat tak banyak mana manafaat pun pada rakyat, yang lebih dapat manafaat si kroni dan yang banyak duit, sebab itu dalam negara ni yang miskin tambah miskin, yang dah kaya jadi towkey gula.

Kalau umno dan bn tu dipilih lagi, selamanya rakyat miskin akan petik pucuk ubi buat lauk, untung sedikit makan daging yang entah gred berapa, dan malangnya mereka berpuas hati dengan apa yang ada.

Bukan kita tak mahu bersyukur, tapi bila ada peluang untuk ubah kehidupan kenapa tak mahu ubah.

Kenapa bilaPakatan mempunyai beberapa pendekatan untuk ubah hidup rakyat kita tolak? sombong betul kita nei , atau bodoh kerana selalu dimomokkan media?

Rafizi berkata, “Malaysia perlu bertukar daripada ekonomi yang bergantung kepada komoditi kepada negara modal insan yang inovatif dan kreatif. "


Bagaimana tu,
Pakatan akan mereformasi sistem pendidikan, memberi pendidikan percuma dan menghapus PTPTN, ini sekaligus dapat memberi lebih peluang kepada rakyat untuk mendapat kelulusan dan kemahiran yang tinggi bagi menyediakan mereka masuk ke alam pekerjaan, takkan kita berpuas hati bila sekadar lulus SPM yang sekarang pun dah tak ada nilai?

Sementara itu untuk meningkatkan pendapatan boleh guna rakyat, Pakatan berhasrat melaksanakan gaji minima RM1,100 yang dijangka dapat melepaskan rakyat daripada garis kemiskinan.

Menurutnya, Pakatan juga akan mengurangkan kos sara hidup antaranya penurunan harga minyak, cukai kereta serta penghapusan tol.

Pada fikiran "tukanglawan" eloklah tu, kerana kerajaan malaysia ni macam nak meniaga dengan rakyat, semua barang dinaikkan, sampai yang paling asas pun, alasan yang digunakan oleh kerajaan cuma alasan bodoh, konon " harga dinaikkan kerana " kerajaan nak rakyat jaga kesihatan" lebih baik cakap je "harga barangan dinaikkan sebab kerajaan nak lebih untung" itu kan lebih jujur.

Duit poket rakyat tak pernah pun umno ni kisah, yang penting kroni kaya, lihatlah saman AES yang sekarang jadi rungutan, sekali lagi tukanglawan nak cakap, kereta zaman moden ini bukan lagi kuno, jadi letak speed limit dijalan yang boleh lari sampai 120 km/h dengan selamat bila diletak had laju 80 km/h itu sengaja la nak kenekan rakyat, hakis duit rakyat lepas ramai yang dibodohkan dengan BR1M

Mengupas mengenai kebajikan wanita, Ahli Parlimen Kota Raja, Dr Siti Mariah Mahmud berkata, Pakatan berhasrat membelanjakan sehingga RM4.5 bilion peruntukan dalam Belanjawan 2013, merangkumi Skim Caruman Wanita Nasional (SCWN) yang menelan kos RM3 bilion dan Skim Elaun Penjagaan Anak (SEPA) melibatkan peruntukan RM940 juta setahun.
Menerusi SCWN, beliau berkata, Pakatan berhasrat memberi caruman sebanyak RM600 setahun kepada suri rumah sebagai persediaan keselamatan sosial termasuk kematian suami, penceraian atau kurang upaya

Sekarang pilihlah nak terus hidup macam ini selamanya atau nak ubah, memang jika pakatan menang, untuk rapatkan jurang miskin kaya akan ambil sedikit masa, mungkin 10-15 tahun, tapi dalam tempoh itu rakyat akan mula menarik nafas lega bila bebanan hidup dapat dikurangkan.

Tapi kalau masih nak jadi bodoh, berpuas hati dengan kehidupan sekarang dan masih nak guna alasan "tak apalah janji negara aman", hingga sanggup makan ikan kering berkuah kicap 16 hari sebulan, setakat mampu berangan-angan beli TV baru tapi masih tak mampu beli sampai sekarang, pilihlah lagi bn,

Maka rakyat biasa jangan marah bila lihat ketua wanita  beli kondo mewah, ketua wanita bahagian ada rumah besar, sedangkan rakyat masih hanya mampu menyewa rumah kecil 2 bilik,  ketua pemuda bahagian beli kereta baru, dan rakyat masih naik bas untuk kehulu kehilir, kerananya rakyat tidak mahu berubah.

Dan yang paling malangnya yang masih tak mahu berubah itu penyokong umno yang gembira bila diberi RM30 ringgit dan sehelai T-shirt untuk terus menyokong umno, bagi mereka semua dosa umno sudah tertebus dengan wang RM30 itu.


Ehh korang, Jom join Forum AIC kat sini.. ada live chat, games, boleh lihat gambar aktiviti, kenal kawan-kawan baru, wah seronok tau. klik sini ok.... 
 
AWAS# Sebarang komen yang anda tulis dibawah memungkinkan penulis blog ini dipenjara kerana tidak menasihati anda supaya jangan mengeluarkan sebarang komen, walau bagaimana pun, mengikut konsep hak asasi manusia yang diguna pakai, manusia itu mempunyai hak dan kebebasan untuk bersuara dan menyatakan pendapat, sebarang komen dari anda dialu-alukan oleh penulis blog. Jom Follow Twitter "tukanglawan" dan dan like Facebook Page dibawah Untuk berita terkini, Jom Tonton Koleksi video ceramah disini, atau berhibur dengan TV Online disini

Share this article :

Catat Ulasan

Sila berikan komen anda dengan sopan.

 
Support : Copyright © 2011. "tukanglawan" - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger. Stats by Feedjit