Laporan Inkues Kematian Baharuddin Ahmad

| comments


Perbicaraan inkues bagi menyiasat punca kematian pemandu teksi Baharudin Ahmad, yang meninggal dunia ketika menyertai perhimpunan BERSIH 2.0 lalu bermula semalam di Mahkamah Koroner dengan empat saksi memberi keterangan.

Guru ganti Syairah Diyana Shaharuddin, 28, menjadi saksi pertama yang memberi keterangan berkata semasa kejadian, ketika lari menyelamatkan diri dari gas pemedih mata , dia nampak Baharudin dalam keadaan duduk melunjur sambil kepalanya menunduk ke bawah dalam bangunan Avenue K di Jalan Ampang.

"Ketika lari bertempiaran menyelamatkan diri, saya masuk ke pintu di Avenue K, saya merayu untuk masuk ke bangunan itu, dan saya dapat sedikit ruang untuk masuk, ketika itu saya nampak lelaki berusia 50-an dalam keadaan sedemikian ( duduk terlunjur sambil kepalanya menunduk), lantas saya menjerit meminta tolong," katanya ketika disoal Timbalan Pendakwa Raya Kalmizah Salleh.

Dia berkata beberapa lelaki cuba membantu Baharudin dengan membasahkan bibirnya dengan air serta membacakan ayat suci al-Quran, namun masih mangsa tidak memberikan sebarang tindak balas.

"Apabila melihatkan keadaan pakcik yang tiada tindak balas, saya menghubungi talian kecemasan 999, saya diarahkan oleh talian kecemasan itu supaya membuat pengiraan nadi pakcik itu, dan saya dapati nadinya sangat perlahan iaitu dalam kiraan lima atau enam," katanya.

Syairah Diyana berkata 15 minit kemudian ambulans tiba dan pegawai kesihatan memberi bantuan oksigen kepada mangsa namun tidak ada tindak balas dan lelaki itu kemudian dibawa ke Hospital Kuala Lumpur (HKL).

"Selepas itu pakcik itu dibawa ke hospital dan saya turut mengikutnya, tetapi saya duduk di bahagian depan sebelah pemandu, maka saya tidak tahu bagaimana keadaan pakcik itu kerana dia berada di belakang bersama dua pegawai kesihatan," kata saksi kedua prosiding inkues itu.

Beliau kemudian dimaklumkan bahawa Baharudin telah meninggal dunia 15 minit sebelum itu oleh seorang doktor di HKL.

Sementara itu, isteri Baharudin, Rosni Malan, 55, berkata beliau mengetahui punca kematian suaminya daripada orang ramai yang mendakwa mangsa turut terkena gas pemedih mata yang ditembak ke arah mereka.

Bekas kerani di sebuah kilang eletronik itu turut memberitahu suaminya tidak menghidap sebarang penyakit kronik, sebaliknya hanya pernah mengalami tekanan darah tinggi sembilan tahun lepas, namun tidak serius dan sudah pulih.

Keluarga Baharudin diwakili peguam Ahmad Jufliz Faiza, Chan Chew Weng dan Ahmad Zamri Assad Khuzaimi, perbicaraan di depan Koroner Zulkpli Abdullah disambung pagi ini.

# Lagi artikel mengenai Baharuddin Ahmad

Al-Fatihah untuk Baharudin Ahmad wira Bersih

Share this article :

Catat Ulasan

Sila berikan komen anda dengan sopan.

 
Support : Copyright © 2011. "tukanglawan" - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger. Stats by Feedjit