Jepun bakal dilanda gempa, malaysia akan alami tsunami lagi

| comments


Laporan BBC memetik penyelidik-penyelidik dari Universiti Tokyo berkata, Jepun yang dilanda malapetaka berganda awal Mac lalu dijangka akan berhadapan dengan gempa bumi besar, di ibu negaranya Tokyo, dalam empat tahun lagi 

Kajian pihaknya menunjukkan ada kebarangkalian 75 peratus gempa bumi pada skala tujuh richter akan melanda rantau itu.

Kali terakhir Tokyo dilanda gempa bumi besar adalah pada 1923, pada skala 7.9 richter menyebabkan lebih 100,000 orang terbunuh, kebanyakannya akibat kebakaran.

Penyelidik-penyelidik di institut kajian gempa bumi di Universiti Tokyo itu membuat ramalan ini berdasarkan peningkatan kejadian gegaran di Tokyo susulan malapetaka berganda pada 11 Mac lalu.
 
Menurut mereka, berbanding dengan tahun-tahun yang normal, peningkatan gegaran yang dikesan di kawasan metropolitan Tokyo adalah lebih kali ganda.

Walau bagaimana pun, malaysia dijangka sekali lagi akan mengalami tsunami di bahagian malaysia barat pada mac ini, tsunami politik itu dijangka akan menggegarkan tanah air selepas tsunami besar politik melanda tanahair pada PRU12 2008 yang lalu.

Tsunami besar yang dijangka kan akan berlaku pada PRU13 nanti akan menenggelamkan umnoapco barisan nasional sama sekali, dan jika masih terselamat, najib dijangka akan menjadi ketua pembangkang di parlimen.

Ini berikutan kajian yang dilakukan sebelum ini, rata-rata berpendapat rakyat sudah jemu dengan politik kotor dan fitnah yang diamalkan oleh umnoapco pimpinan najib.

Share this article :

Catat Ulasan

Sila berikan komen anda dengan sopan.

 
Support : Copyright © 2011. "tukanglawan" - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger. Stats by Feedjit