Tulisan Jawi Di Negeri Umno Cuba Dihapuskan.

| comments

Nampaknya umno memang tak berminat nak jaga tulisan jawi, satu-satunya perkara yang boleh dibanggakan oleh orang melayu.

Generasi muda sekarang memang dah terlalu ramai tak tahu membaca apa lagi menulis dalam bahasa jawi, percayalah kalau dalam tempoh 5 tahun ni takde sesuatu dibuat, memang takkan ade lagi generasi akan datang boleh membaca tulisan jawi.

Kalau ingat lagi, dulu warga tua melayu, cina dan india boleh membaca tulisan jawi, sekarang pun kalau terjumpa warga tua berbangsa cina boleh menulis dan membaca tulisan jawi tu bukan la pelik, sebab tulisan jawi tu dulu digunakan menyeluruh, cuma lepas tu umno sikit-sikit bunuh tulisan jawi sama macam diorang bunuh sekolah pondok.

Tak banyak negeri yang masih kekalkan tulisan jawi dekat papan tanda, nampaknya negeri johor yang kuat sangat kononnya melayu tu pun dah mula buang tulisan jawi.

Artikel dan gambar nei nak buktikan umno gagal pelihara tulisan jawi, warisan yang dulu dikuasai bukan setakat melayu, tapi cina india dan banggali jugak.







Ehh korang, Jom join Forum AIC kat sini.. ada live chat, games, boleh lihat gambar aktiviti, kenal kawan-kawan baru, wah seronok tau. klik sini ok....
AWAS# Sebarang komen yang anda tulis dibawah memungkinkan penulis blog ini dipenjara kerana tidak menasihati anda supaya jangan mengeluarkan sebarang komen, walau bagaimana pun, mengikut konsep hak asasi manusia yang diguna pakai, manusia itu mempunyai hak dan kebebasan untuk bersuara dan menyatakan pendapat, sebarang komen dari anda dialu-alukan oleh penulis blog. Jom Follow Twitter "tukanglawan" dan dan like Facebook Page dibawah Untuk berita terkini, Jom Tonton Koleksi video ceramah disini, atau berhibur dengan TV Online disini

Share this article :

Catat Ulasan

Sila berikan komen anda dengan sopan.

 
Support : Copyright © 2011. "tukanglawan" - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger. Stats by Feedjit