Tarif elektrik akan naik lagi

| comments


KUALA LUMPUR, May 19 — The government will likely announce a hike in electricity tariffs next week as the Najib administration seeks to keep ballooning petroleum subsidies in check, Nanyang Online reported today. - themalaysianinsider

Khabarnya tarif elektrik akan dinaikan tidak lama lagi,alasan yang diberikan ialah kenaikan harga minyak yang memaksa tarif elektrik turut sama dinaikkan bagi menampung kos.

jika benar perkara ini berlaku, kita semua akan dibebani dengan tekanan yang amat sangat, bayangkan semua pendapatan terpaksa digunakan hanya untuk perbelanjaan bulanan, adakah lagi sedikit baki untuk kita simpanb sebagai tabungan hari tua nanti?.

tindakan kerajaan korup kini semakin menghimpit rakyat, minyak RON97 dinaikkan tidak lama dahulu pada saat sebenarnya harga minyak dunia menurun, kini apa bila harga pasaran minyak dunia kembali naik, sekali lagi kerajaan mengugumkan akan mengkaji semula harga minyak, dan khabarnya RON95 juga akan dinaikkan selepas ini.

tidak lama selepas kenaikan minyak RON97 diumumkan sebanyak 20sen tidak lama dulu, Gula pula mengikut jejak langkah sama apa bila juga telah naik sebanyak 20 sen , dan khabarnya kini susu tepung yang kebanyakannya digunakan untuk menyusu bayi juga akan naik bermula jun ini. dan selepas itu apa lagi yang akan naik.

kita sebagai rakyat tidak perlu jadi bodoh atau diperbodohkan dengan kerajaan sedia ada, adakah dengan menguna alasan kenaikan harga pasaran minyak dunia, kita sewenangnya membenarkan kerajaan menaikkan harga minyak sesuka hati?. dan lihatlah kesannya, kenaikan minyak akan sekali membawa kepada kenaikan harga barangan lain. contoh ini pernah terjadi bila ahmad badawi menaikan harga minyak sebelum ini.

Jika anda pernah menonton debat Anwar Ibrahim dan seorang menteri kabinet dahulu ( menteri buih) anda pasti pernah dengar perkataan IPP.

IPP ialah Independent Power Producer iaitu syarikat persendirian yang menjana tenaga elektrik, apa yang pernah disuarakan Anwar ibrahim ialah pembaziran yang dilakukan oleh kerajaan dengan pemberian subsidi bahan bakar kepada IPP.

Isu ini timbul dalam formula pengurangan kos bahan bakar yang dikemukakan beliau, jelas beliau lagi dengan mengurangkan subsidi kepada IPP yang yang menjangkau nilai RM 19 billion, subsidi atau sumber kewangan itu boleh digunakan untuk tujuan mengurangkan harga bahan bakar, lantas dapat menjamin kelangsungan hidup rakyat.

Benarlah apa yang dikatakan oleh Anwar Ibrahim, dengan menjaga harga beberapa barangan kritikal seperti minyak, harga barangan dapat dikurangkan, selaras dengan pendapatan purata rakyat malaysia. malah dengan ketiadaan kenaikan harga minyak, barangan keperluan lain juga akan lebih murah harganya.


@TUKANGLAWAN tidak terlalu terkejut dengan tindakan kerajaan , jika kita perhatikan kerajaan malaysia sekarang sebenarnya sudah ketiadaan wang, sumber kewangan sudah dilaburkan sebagai umpan pilihanraya kecil sebelum ini, dan lebih lagi sudah habis digunakan semasa pilihanraya negeri sarawak tempuh hari, kerajaan malaysia sekarang sudah tidak lagi menjaga kepentingan rakyat, terlalu banyak pembaziran dilakukan, apa yang tukang lawan lihat sekarang kerajaan malaysia kini berlagak seperti seorang peniaga semata-mata untuk mengisi tabung sendiri.
Share this article :

Catat Ulasan

Sila berikan komen anda dengan sopan.

 
Support : Copyright © 2011. "tukanglawan" - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger. Stats by Feedjit