Pesawat pejuang MiG-29N perlu ditukar dengan pengimbas biometrik

| comments

Kerajaan rejim umnoapco sedang menimbang untuk membazirkan lagi wang rakyat dengan menggantikan sepenuhnya pesawat MiG-29N milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dengan pesawat tempur pelbagai guna (MRCA) Eurofighter Typhoon buatan empat buah syarikat aeroangkasa Eropah.

Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmadi Zahip Hamidi berkata TUDM pada ketika ini memiliki 10 buah MiG-29N yang dibeli pada 1990-an (baru 20 tahun jew) dan khidmat jet pejuang buatan Rusia itu perlu ditukarkan kerana keputusan kerajaan sebelum ini untuk membeli pesawat tersebut rupanya tidak berbaloi.
"Pesawat ini akan dilengkapi juga dengan sistem biometrik "tambahnya lagi

Pemasangan biometrik tersebut katanya lagi penting sekali untuk mengelakkan tentera hantu dari mencuri enjin jet tersebut, malah katanya ia mampu mengelakkan kecurian kali ke 2 kerana dengan sistem biometrik identiti anggota yang dibenarkan boleh mereka kawal melalui sistem pengkalan data.

Beliau berkata kementeriannya pada masa ini sedang membuat uji nilai jet pejuang Eurofighter Typhoon dan pengimbas cap jari (biometrik)yang mahal ini , merangkumi kemampuan sistem teknikal dan persenjataannya yang canggih seperti kemampuan kapal selam yang tidak mampu menyelam. kemungkinan akan menambah sistem biometrik sebagai salah satu ciri keselamatan pada pesawat ini bagi mengelakkan kecurian enjin jet tersebut.


Pada ketika ini, pesawat Typhoon biometrik yang berukuran panjang 15.96 meter dan ahhhhh ...rakyat tidak peduli pun sebab nak makan pun susah , nak fikir pasal jet buat apa, lagi pun rakyat cuma mahu tahu, adkah enjin jet ini juga akan hilang nanti?

mikoyan mig 091205
Beliau berkata pihaknya turut membuat uji nilai mesin pengimbas biometrik dan dakwat celup, berdasarkan pengiraan awal, harga dakwat celup terlampau murah, malah boleh mengurangkan komisyen mereka... biometrik baru mahal ooooooo...... baru boleh markup.... 

Ditanya tentang kenyataan negatif segelintir penulis blog pembangkang mengenai pembelian jet pejuang tersebut, beliau berkata, ia bertujuan untuk memburuk-buruk kan lagi imej kerajaan dibawah rejim umnoapco dan minta rakyat jangan kaitkan isu pembelian jet ini dengan cincin Rosmah .



Share this article :

Catat Ulasan

Sila berikan komen anda dengan sopan.

 
Support : Copyright © 2011. "tukanglawan" - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger. Stats by Feedjit