Najib bawa masuk warga asing, beri kewarganegaraan ?

| comments

Perjanjian baru Najib dengan kerajaan Australia sungguh mengejutkan.  PM kita, Najib setuju untuk mengambil 800 pelarian dari Australia di bawa ke Malaysia.  Sebagai  balasan Australia akan mengambil 4000 pelarian dari Malaysia melalui program resettlement yang dikendalikan oleh Pesuruhjaya Tinggi Pelarian, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Wah, apakah hebatnya perjanjian perniagaan ini.  Kenapa pula  Australia yang merupakan Negara yang telah menandatanggani Konvensyen Pelarian 1951 di bawah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, yang bertanggungjawab untuk melindungi pelarian hendak tolak keluar ke negara lain, lebih-lebih lagi ke Malaysia dimana terkenal dengan penindasan dan diskriminasi terhadap pelarian dan pencari suaka. Tambahan pula Malaysia adalah Negara yang tidak menandatanggani Konvensyen Pelarian 1951

 

Tindakan kerajaan Malaysia dan Australia masih menimbulkan pelbagai  tanda tanya kepada kita. Malah, risau akan keadaan 800 pelarian dan pencari suaka ini kerana Malaysia bukan satu Negara  yang selamat untuk didiami oleh Pelarian. Ini adalah keputusan daripada kajian yang dilakukan oleh U.S Committee for Refugees and Immigrants (USCRI) pada tahun 2009 sempena dengan Hari Pelarian Sedunia.
  Pada masa yang sama, Mengikut  statistik dari Pesuruhjaya Pelarian, Pertubuhan bangsa-bangsa bersatu (UNHCR), kini  terdapat 92 700 pelarian dan pencari  suaka yang berdaftar di UNHCR, Malaysia.  Manakala lebih daripada 10 000 pelarian yang belum berdaftar dengan UNHCR masih berada di Malaysia. 

Dalam keadaan sebegini, kerajaan Najib dengan besar hati mahu  menandatanggani perjanjian dengan Australia untuk membawa 800 pelarian ke Malaysia.  Yang anehnya di sini ialah, selama ini kerajaan kita tidak pernah bertanggungjawab terhadap sebarang isu berkaitan dengan pelarian
 tidak mengubal undang-undang untuk melindungai mereka; tidak menghormati mereka sebagai manusia; Hak mereka sering dirampas oleh polis, rela dan imigeresen, masih beribu-ribu pelarian di kem-kem tahanan di Malaysia ditahan dan didera.  

 Tetapi kerajaan Najib tidak ambil perhatian  ataupun mencari jalan penyelesaian untuk kesengsaraan pelarian di Malaysia.  Kini, tiba-tiba sudah kerajaan menunjukkan belas kasihan terhadap pelarian sehingga mengimport mereka ke Malaysia sebagai komoditi.

@TUKANGLAWAN Takut tindakan ini mempunyai matlamat dan tujan lain, contoh seperti memberi kewarganegaraan seperti disabah dan hulu selangor, atau ada kaitan dengan projek lynas?
Share this article :

Catat Ulasan

Sila berikan komen anda dengan sopan.

 
Support : Copyright © 2011. "tukanglawan" - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger. Stats by Feedjit