Krisis Air Selangor, Paip Syabas Yang Tak Cukup Rupanya.

| comments (5)

Rupa-rupanya kenapa bekalan air di negeri selangor dikatakan tak cukup bukan sebab empangan tak cukup air, Ahli parlimen kerajaan negeri selangor dah pegi check dah empangan di negeri selangor, semuanya penuh, Syabas pulak kata kurang ( baca sini ).

Bila benda dah terbongar puak Syabas dengan bantuan media umno pusing pulak cerita, kononnya air di empangan memang penuh, cuma air yang dah dirawat je kurang.

Hah, apa bodoh sangat, kalau dah tahu air terawat kurang rawat la air tu yang nak buat empangan langat 2 nak sedut air dari pahang kenapa pulak?. air dari pahang tu dah rawat ke? atau idea nak menghabiskan duit rakyat lagi nei.

Lepas buat empangan boleh la naikkan harga air, pandai puak umno ni nak sedut duit rakyat, nak ambik duit kerajaan negeri selangor yang banyak tu.

Rahsia dah terbongkar, Jawatankuasa Pemantauan Air yang ditubuhkan kerajaan Selangor bagi menjalankan pemantauan terhadap operasi Syabas merumuskan syarikat itu beroperasi dibawah keupayaan

Maksudnya Syabas malas dan tidak serius nak pertingkatkan penghasilan air mentah ( kerja main-main ), Syabas minat nak tingkatkan untung je.

Jawatankuasa yang dah ditubuhkan oleh kerajaan Selangor tu dah hantar laporan pertama kepada Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri  (MMKN) semalam.

Hasil laporan pertama jawatankuasa tu mendapati tiga penemuan utama yang perlu diberi perhatian agar rakyat tahu kedudukan sebenar.

Penemuan ini ialah;
1.      Keupayaan pengeluaran semua 34 loji ialah 4,807 juta liter sehari berbanding  keupayaan agihan SYABAS 4,371 juta liter sehari iaitu lebihan 436 JLH. Ini bermaksud, SYABAS beroperasi di bawah keupayaan sebenar.

2.      Projek Mitigasi I yang telah dilaksanakan dan dijangka siap sepenuhnya Mac 2013 akan meningkatkan pengeluaran kepada 5, 139 JLH iaitu penambahan 332 JLH atau lebihan 768 JLH berbanding keupayaan agihan SYABAS.

3.      Fakta peratusan rizab air sebanyak 2 % yang dilaporkan SYABAS tidak tepat dan mengelirukan.  Rizab kapasiti pengeluaran sebenar  pada masa ini adalah 11%  dan akan meningkat kepada 18 % selepas Mac 2013  apabila projek mitigasi siap sepenuhnya.

Faham tak apa maksudnya, macam ni la.

Syabas malas dan tak serius nak selesaikan masalah air dekat selangor, baca fakta pertama, air lebih dari cukup, tapi kalau paip tak cukup, malas nak selenggara memang la air tak sampai dekat pengguna, yang nak catu air pada pengguna tu sebenarnya nak tutup rahsia je kot, rahsia air banyak tapi paip tak cukup.




Jadi tak perlu nak empangan langat 2 bagai, buat nanti harga air mesti puak umno nak naikkan, lagi pun projek Mitigasi 1 dah nak siap pun.

Kalau siap pun nanti projek Mitigasi 1 tu dengan keupayaan Syabas yang sibuk dan meroyan nak buat empangan tapi tak nak pertingkat sistem agihan masalah tak selesai jugak.. air banyak, paip bawah tanah tak cukup, jadi macam mana?

So lagi cepat kerajaan negeri campak kepala-kepala yang kurang boleh berfikir dalam Syabas tu lagi bagus la . menyusahkan rakyat selangor... air banyak tapi paip tak cukup lepas tu nak lepas tangan salahkan kerajaan selangor.


Dasar orang meniaga, duit-duit duit, ajaran umno semua ni. janji kroni untung , rakyat susah takpa, menteri dan kroni sudah lebih raja dari raja angkara umno. yang bodoh orang melayu, kena tipu dengan kononnya pejuang bangsa melayu

Jom Follow Twitter "tukanglawan" dan dan like Facebook Page dibawah Untuk berita terkini, Jom Tonton Koleksi video ceramah disini, atau berhibur dengan TV Online disini

Share this article :

+ comments + 5 comments

26 Julai 2012 9:17 PG

Dah agak dah... mesti cerita pusing2 dari puak2 laknatullah nih... minggu kepas dakam satu siaran diskusi burnomo TV adalah sekor melayu boddoh yg komen supaya rakyat Selangor mengundi amgok laknatullah nih sebab isu ini... lepas tu seekor panel dan seekor host tu pun senyum2 tanda puas hati kerana ada pemanggil yg telah menyuarakan suara hati mereka utk hentam Kerajaan PKR Selangor.. punya lah bangang melayu amgok nih... Biarkan mereka tenggelam dgn kebanganggan mereka... Kita tetap beriman dgn ayat Allah yg bermaksud "Apabila datang suatu berita terutama dari Golongan Fasik hendaklah kamu siasat dan teliti dahulu supaya kamu tidak menyesal (menimpakan fitnah/penganiayaan lepada orang yg tidak bersalah)"... Marilah kita tegakkan Syariat Allah... Allah akan bersama orang2 yang benar.

26 Julai 2012 10:43 PTG

@otaklunyai thumb up untuk komen anda....

Awanama
27 Julai 2012 11:30 PG

nama pon umngok hehe

zul
29 Ogos 2012 10:33 PG

Alo brader, kalau paip tak cukup kenapa sebelum ni takde pun krisis air?

Lu nak kutuk umngok ke nak main politik ke, tu lu punya pasal, yg gua tau skrg rumah gua area Balakong takde air ni apahal?

30 Ogos 2012 4:55 PG

@zul

Aloo brader.. lu fikir tempat lu je e.. kat Pahang tu pulak macam mana.... dok puas la sayang umno... air takdak gak.. kah..kah..kah..

Gua bagi lu baca fakta bawah nei..

1. Keupayaan pengeluaran semua 34 loji ialah 4,807 juta liter sehari berbanding keupayaan agihan SYABAS 4,371 juta liter sehari iaitu lebihan 436 JLH. Ini bermaksud, SYABAS beroperasi di bawah keupayaan sebenar.

So lepas ni lu pegi tanya syabas kenapa ada lebihan bekalan yang tak sampai kat pengguna.. lu la tu..

Catat Komen

Sila berikan komen anda dengan sopan.

 
Support : Copyright © 2011. "tukanglawan" - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger. Stats by Feedjit