(Mesti Baca) Sengsara Kem Kemunting, Penjara Tanpa Terbukti Salah.

| comments

Apakah kaedah menyoal siasat di negara ini membenarkan perlakuan kejam terhadap tahanan, apakah tahanan yang masih belum terbukti bersalah itu boleh di perlaku dengan kejam dan tidak punya belas kasihan.

Jika boleh tidak la kita hairan bila ada tahanan yang mati dalam tahanan, contohnya apa yang terjadi terhadap kugan dulu, malah mantan Timbalan Perdana menteri juga pernah dicederakan dengan teruk dalam sel tahanan, pihak polis berdalih bila ada kes begini, contohnya dulu tampil orang gila menyatakan Anwar mencederakan diri sendiri, namun akhirnya selepas siasatan dijalankan, jelas Anwar dipukul oleh orang gila.

Nota penyeksaan” yang didakwa diseludup keluar dari kem tahanan ISA di Kamunting, menimbulkan persoalan berhubung kaedah soal siasat yang digunakan pihak berkuasa.

Sudahlah kita ditipu kononnya ISA ini mahu dihapuskan, rupanya masih ada lagi, sudahlah menahan orang tanpa bicara, selepas itu tahanan itu dibelas teruk pula, ini undang-undang zaman bila ini. apa tidak malukah kita menafikan hak orang untuk bebas.
Lihat dulu video dibawah.



Buku 2 wajah dan buku bertajuk sengsara kem kemuning yang pernah "tukanglawan" baca cukup menceritakan penderitaan dialami tahanan-tahan ini, walaupun ada pegawai yang baik, namun tindakan menahan tanpa bicara ini masih jelas menafikan hak manusia.

Jika ada yang tak bersetuju dengan apa yang "tukanglawan" perkatakan, elok masuk dulu ISA barang 2 bulan jika tidak 2 tahun pun, 2 tahun itu tempoh masa yang selalu kita dengar, namun ada yang lebih dari itu, Penulis buku 2 wajah Syed Husin Ali dipisahkan dari keluarga dan dunia luar belasan tahun lamanya.

Berbalik kepada "nota penyeksaan" yang didakwa diseludup keluar oleh kakitangan kem dan diserahkan kepada Malaysiakini, menyatakan dengan terperinci penyeksaan ala Guantanamo yang didakwa dialami oleh 45 orang tahanan yang masih dikurung di pusat tahanan di Taiping, Perak

Difahamkan, pasukan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) ketika melawat kem berkenaan untuk memeriksa tahanan berkenaan, yang menjalankan mogok lapar, turut menerima set nota yang sama

Walaupun Kandungan nota berkenaan tidak dapat disahkan secara bebas, namun dakwaan nota itu termasuk:
  • Dipaksa menanggalkan pakaian sehingga hanya memakai pakaian dalam, dan "digantung terbalik"  daripada satu "mesin" yang bergerak mengelilingi satu "bilik penyeksaan khas yang disyaki terletak di Bukit Aman".
  • "Tiba-tiba mesin pun berhenti. Lantas, bertubi-tubi seluruh tubuhnya dipukul dengan objek tumpul (mungkin cota)".
  • "Apabila pukulan dihentikan, mesin itu pun kembali bergerak. Tidak berapa lama mesin itu dihentikan semula dan dia kembali dipukul teruk".
  • Minyak panas dilumurkan ke kemaluan.
  • Mencabut bulu di badan, termasuk bulu kemaluan.
  • Melumur "cili boh" ke badan, terutama ke kemaluan, dan "dipaksa membiarkan cili itu mengering pada badannya" untuk tempoh dua hingga tiga hari.
  • Mencucuh kemaluan dengan api rokok.
  • Dipaksa berbogel dan melakukan ketuk ketampi selama beberapa jam untuk tempoh sehingga 60 hari.
Apakah kita sebagai rakyat yang bebas tidak pernah sedetik pun fikir apa nasib mereka ini, jika benar mereka melakukan kesalahan kita tuntut supaya perbicaraan yang adil dijalankan, terdapat banyak kes dimana tahanan polis yang disyaki terlibat dengan jenayah akhirnya dibebaskan kerana salah tangkap.

Apa mungkin ada antara mereka yang ditahan dibawah ISA dalam kem kemunting ini sebenarnya orang yang salah tangkap?, bagaimana mahu kata mereka bersalah kerana perbicaraan tidak pernah dijalankan.

Untuk tahu apa yang sebenarnya terjadi, beli dan baca salah satu buku yang tadi "tukanglawan" katakan, anda akan faham dan anda tahu betapa ini undang-undang zaman jahiliah, menghukum orang yang tidak pernah terbukti bersalah, hanya kerana kebanyakkannya "mengancam bukan negara", tetapi pemerintah kejam mabuk kuasa.



Sila like jika suka artikel ini, dan send ke rakan anda untuk kongsi
NAJIB SEBUT "HARAM JADAH", DIA LUPA UMNO DULU PERNAH DIHARAMKAN, JADI UMNO ITU "HARAM JADAH" . NAJIB PERNAH KATA, 'KITA TUNJUK NEGARA INI SIAPA YANG PUNYA," SEBAB MARAH PADA PENYOKONG PAKATAN, DIA LUPA RAKYAT AKAN TUNJUK, NEGARA INI BUKAN BAPAK NAJIB YANG PUNYA. ABU... asalkan bukan umno

Anda boleh menyalin artikel yang disiarkan tanpa halangan, sila letakkan link blog "tukanglawan jika sudi, semoga maklumat dan informasi dapat disampaikan kepada semua . Anda juga digalakkan share artikel ini di Facebook, twitter, forum atau apa juga medium sebaran. jika ada saranan dan pendapat, e-mailkan ke infotukanglawan@gmail.com , silakanlah juga tinggalkan komen anda dibawah
Jom Follow Twitter "tukanglawan" dan dan like Facebook Page dibawah Untuk berita terkini

. .
Share this article :

Catat Ulasan

Sila berikan komen anda dengan sopan.

 
Support : Copyright © 2011. "tukanglawan" - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger. Stats by Feedjit