Projek "Mega" di Parlimen najib gagal (Panas)

| comments


Ingat lagi tak dulu najib sibuk nak bina menara warisan, kononya nanti menara "mega" itu akan jadi mercu tanda baru negara yang sangat hebat, cuma terfikir pulak "tukanglawan" banyak sangat ke duit simpanan negara kita nei sampai ada lebihan nak buat projek "mega" menara warisan tu.

Hah, mana agaknya kerajaan nak cari dana untuk buat projek tu, nak berhutang ke?, atau pinjam duit KWSP atau rosmah boleh bagi pinjam duit tabung dia?,rosmah kan kaya, kalau tak percaya baca analisis penuh kekayaan rosmah yang "tukanglawan" tulis dulu.kah..kah.kah

Angan-angan najib tu memang tinggi-tinggi belaka, setinggi 100 tingkat, sama tinggi dengan menara warisan tu jugak lah.semua yang hebat-hebat nak dibinanya, tapi hutang negara makin banyak.

Persoalan utama yang mahu "tukanglawan" tanyakan ialah, boleh ke najib nak buat menara tu kalau projek "mega" di tempat najib sendiri pun tak siap-siap, apa cerita ni, rakyat di Pekan , Pahang pun dah tertanya-tanya dah apa status projek yang dulu dok sibuk sangat dicanang tu.

Tak tahukah najib, dia dah hancurkan harapan penduduk disitu, sangka mereka daerah Pekan bakal setanding dengan bandar besar seperti Kelang apabila siapnya projek"mega" di Zon Ekonomi Khas Wilayah Ekonomi Pantai Timur (Ecer) seperti yang diwar-warkan sebelum ini

Sedih sekali mereka kerana sebelum ini mereka sudah dicanang baka menerima nikmat besar apabila nanti wujudnya 3,000 peluang pekerjaan baru di samping menyediakan peluang perniagaan, apabila projek ini siap kelak. tapi sampai hari ini, tak nampak pun tanda projek itu akan siap.

Seperti penduduk disana yang tertanya-tanya akan status projek tersebut, pasti anda juga tertanya-tanya projek apa yang dinaksudkan oleh  "tukanglawan"

Dua tahun dulu, najib datang dan diumumkan projek Taman Industri Minyak, Gas dan Logistik Tanjung Agas (TAOGLIP) yang dianggarkan bernilai RM8 bilion akan dilakanakan di atas tanah seluas 4,700, yang siap sehingga hari ini hanyalah lebuh raya sepanjang 15 kilometer menghubungkan Jalan Pekan-Rompin ke tapak projek. Itupun telah rosak teruk akibat hakisan.

Harakahdaily yang menyiarkan berita ini di portal mereka mendapati banyak hutan telah dimusnahkan, pasir sudah dikorek merata-rata dan binaan batu pemecah ombak pula menyusahkan nelayan kampung Tanjung Agas untuk keluar mencari rezeki kerana terpaksa mengikut Kuala Pahang.

Sudahlah hancur perasaan mereka, kebanyakkan nelayan disana pula sekarang menjalani kehidupan yang lebih sukar rupanya.

Seorang penduduk Kapten (B) Ahiatuddin Daud berkata, projek Tanjung Agas dari awal lagi dianggap penduduk tidak munasabah boleh menjadi pengkalan (hub) minyak dan gas serta operasi perkapalan seperti yang dilaungkan kerajaan sebelum ini.

Saya dengar projek ini sudah ditinggalkan atau pelabur tak sanggup berikutan lokasi tidak sesuai kerana airnya cetek, ombak kuat tanpa pelindung dan hakisan. Bayangkan sebuah padang golf di Batu 16 sudah ditelan laut, begitulah kuatnya hakisan,” katanya.

Laaaaa, apa punya pelik kerajaan nei, nak tarik pelabur tapi tak buat kajian terperinci dulu ke?, kalau pelabur tu rasa dipermainkan takkan mahu dia datang melabur lagi dah lepas ni, cara macam ni kah kerajaan umnoapco pimpinan najib uruskan negara, cari pelabur?

Projek yang sepatutnya beroperasi sepenuhnya tahun ini sebagaimana diumumkan perdana menteri itu akan menjalin usaha sama dengan sebuah syarikat dari Dubai Oilfields Supply Center Ltd (OSC) dengan pelaburan RM620 juta sementara Kerajaan Negeri Pahang akan memiliki ekuiti 30% melalui anak syarikatnya Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang (PKNP).

Menurut kenyataan syarikat berkenaan, kos untuk infrastruktur sahaja menelan belanja RM2 bilion sehingga bakal menjadi pusat sehenti moden pertama untuk industri maritim, minyak dan gas di Malaysia di samping projek-projek komersil dan perumahan.

Seorang lagi penduduk amat kesal dengan apa yang terjadi, katanya “Hutan kayu bakau serta Hutan Simpan Paya Laut Sungai Miang sudah ditebang sedangkan pokok bakau secara semula jadinya ialah untuk menahan ombak kuat seperti tsunami, tetapi kalau dah dimusnahkan apa-apa berlaku sekarang memang susah, Pasir juga sudah dikorek merata-rata."

Nampaknya projek ini cuma tinggal sejarah, lokasi tidak kena, seperti kata penduduk kawasan tersebut terdedah pada hakisan ombak, tambahan lagi pelabur sudah lari entah kemana, najib gagal siapkan Taman Industri Minyak, Gas dan Logistik Tanjung Agas, tapi najib sudah berjaya tinggalkan tugu "mega" disana.

Sikit pun najib tidak rasa bersalah ke?
Rujuk sini
#1  #2  #3


Share this article :

Catat Ulasan

Sila berikan komen anda dengan sopan.

 
Support : Copyright © 2011. "tukanglawan" - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger. Stats by Feedjit