Sabah Bukan Lagi Milik Malaysia?

| comments

Isu kebanjiran pendatang tanpa izin ke bumi dibawah bayu sabah amat merisaukan,Isu ini bukan baru, tetapi sudah melepasi tempoh 40 tahun lamanya.
Isu seperti ini adalah isu yang penting bagi rakyat negeri Sabah. Undang-undang di Malaysia sudah tersedia ada, tetapi malangnya penguatkuasaan & dasar yang lemah tambahan lagi dengan sikap kerajaan persekutuanyang tidak mengambil serius perkara ini. ia sudah dianggap malapetaka.

jumalah penduduk negara Sabah sudah pun mencecah sekitar 3.2 juta. Malangnya di sini jumlah warga asing di Sabah terus mengekori rapat di belakang peratusan ketika ini sudah pun mencecah 27%. sudah melebihi 1/4 dari penduduk sabah.

Malah Ada sesetengah kawasan yang jumlah pendatang asing nya sudah hampir sama banyak dengan penduduk asal, lebih malang ada kawasan yang sudah dimonopoli oleh rakyat asing, sebagai contoh apa yang berlaku di kinabatangan yang mana warga asing menduduki petempatan itu dengan meawkili 78.3 peratus penduduk.

Sila lihat statistik dibawah yang dikeluarkan melalui kajian pada tahun 2010



Kita ambil 5 petempatan yang didiami ramai rakyat asing di sabah, berdasarkan jumlah tertinggi kehadiran mereka.

Warga asing di Tawau : 171, 409
Warga asing di Sandakan : 148,438
Warga asing di Kinabatangan : 117,689
Warga asing di Kota Kinabalu : 112,145
Warga asing di Lahad Datu : 77,003

Baiklah, statistik itu diambil dari bancian yang dilakukan setelah sepertimana yang kita ketahui berlakunya projek IC di sabah, dimana warga asing dibawa masuk beramai-ramai (sila baca sini) dan diberi taraf warganegara.

Jadi statistik diatas juga telah memasukkan mereka yang sepatutnya tidak diberi taraf itu, makanya berapa jumlah sebenar warga asing dan berapa pula jumlah penduduk tempatan.

"tukanglawan" terbaca  satu petikan yang berbunyi

MENGIKUT Statistik 2010, Warga Asing Projek I/C Mahathir 737,000; IMM13  84,000; Pemegang Permit Kerja  900,000 menjadikan jumlah keseluruhan  1,721,000. Manakala yang tiada dokumen 1,000,000? Warganegara tulen hanya 1,617,000.

Jadi adakah Sabah masih milik rakyat malaysia?, dan apakah nasib serupa akan terjadi di semenanjung?

Add caption

Anda boleh menyalin artikel yang disiarkan tanpa halangan, sila letakkan link blog "tukanglawan jika sudi, semoga maklumat dan informasi dapat disampaikan kepada semua . Anda juga digalakkan share artikel ini di Facebook, twitter, forum atau apa juga medium sebaran. jika ada saranan dan pendapat, e-mailkan ke infotukanglawan@gmail.com , silakanlah juga tinggalkan komen anda dibawah

. .
Share this article :

Catat Ulasan

Sila berikan komen anda dengan sopan.

 
Support : Copyright © 2011. "tukanglawan" - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger. Stats by Feedjit