Akhirnya Suami Sharizat Akan Diusung Ke Mahkamah

| comments

Akhirnya Suami menteri kabinet Datuk Seri Shahrizat Jalil, Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail diusung ke mahkamah, empat pertuduhan salahlaku dikenakan ke atas dirinya.

Dua daripada pertuduhan itu adalah pecah amanah mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan manakala dua lagi adalah mengikut Seksyen 132 Akta Syarikat.

Dua pertuduhan pertama itu adalah atas kesalahan menggunakan RM9,758,140 dana National Feedlot Corporation (NFC) untuk membeli dua unit kondominium di kompleks One Menerung, di Bangsar, pada 2 dan 4 Disember, 2009.

Kesalahan berikutnya pula membabitkan pemindahan RM40 juta dana NFC kepadaNational Meat ands Livestock Corporation, dari 5 Mei hingga Nov 16, 2009.

Dalam kedua-dua kes, Mohamad Salleh yang merupakan pengerusi eksekutif NFC didakwa menggunakan dana tanpa kelulusan mesyuarat agung tahunan NFC, Ini menjadi suatu kesalahan di bawah Seksyen 132 Akta Syarikat 1965. walaupun ini adalah dana yang diberikan untuk meningkatkan bekalan daging dalam pasaran tempatan, tetapi jelas dana tersebut telah diselewengkan.

Jingga13 yang sebelum ini bertanggungjawab membuat laporan kepada SPR dan Polis melahirkan rasa gembira atas perkembangan ini, disamping itu juga mengharapkan perbicaraan yang adil dapat dilaksanakan dengan adil tanpa mengira status tertuduh sebagai suami kepada "BEKAS" seorang menteri.

Selain Mohamad Salleh, tiga orang anak mereka juga merupakan lembaga pengarah dalam syarikat berkenaan. (syarikat anak beranak)

Ikat jamin ditetapkan pada RM500,000 bagi kedua-dua kes. Anak pasangan itu Wan Shahinur Izmir membayar wang ikat jamin, kes itu ditetapkan untuk sebutan pada 13 April ini.

Isu NFC timbul dalam Laporan Ketua Audit Negara 2010 pada Oktober tahun lalu yang menyentuh mengenai prestasi projek ternakan lembu yang diusahakan syarikat itu di Gemas, Negeri Sembilan yang ternayata telah gagal.

# Selepas skandal NFC yang melibatkan keluarga Sharizat, Skandal apa pula akan dibongkar selepas ini?, Jom tumbangkan Bn untuk bongkar salah laku mereka.


Anda boleh menyalin artikel yang disiarkan tanpa halangan, sila letakkan link blog "tukanglawan jika sudi, semoga maklumat dan informasi dapat disampaikan kepada semua . Anda juga digalakkan share artikel ini di Facebook, twitter, forum atau apa juga medium sebaran. jika ada saranan dan pendapat, e-mailkan ke infotukanglawan@gmail.com , silakanlah juga tinggalkan komen anda dibawah

. .
Share this article :

Catat Ulasan

Sila berikan komen anda dengan sopan.

 
Support : Copyright © 2011. "tukanglawan" - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger. Stats by Feedjit