Penentang British, Penderhaka dimata umno

| comments


Sudah 12 hari Mat Sabu diserang gerombolan songkok tinggi pengampu penjajah, hanya kerana ceramah beliau di padang menora tempoh hari,

Gerombolan songkok tinggi yang sekarang ini penjilat dubur sayfool.. ( maaf, maksud saya penjilat yahudi) terus menerus cuba memesong fakta sejarah kebangkitan rakyat menentang penjajah, Maklumlah umum mengetahui Umnoapco adalah anak emas penjajah British yang satu ketika dulu cuba melebarkan kekuasaannya di tanah melayu , mengaut hasil bumi dan menidakkan kuasa sultan dengan sistem residennya.


Jadi bagi mereka barang siapa bangkit menentang penjajah, tidak lain-tidak bukan orang itu adalah penjuang kemerdekaan... kerana itu mereka mati-mati mahu menafikan keperwiraan Mat Indera sebagai seorang pejuang bangsa


Ketua Pemuda PAS Johor, Suhaizan Kaiat ada mengulas persoalan itu.

"Jasa dan pengorbanan Mat Indera terhadap tanah air amat besar sesuai dengan kedudukannya sebagai pejuang kemerdekaan. Amat tidak patut sejarah mengenainya diselewengkan sehingga dituduh terlibat dengan perjuangan komunis, sedangkan Mat Indera itu sendiri adalah seorang yang kuat berpegang kepada agama, malah guru agama."

"Mat Indera sendiri telah menegaskan perjuangannya adalah untuk membebaskan negara dari penjajahan dan beliau langsung tidak terlibat dengan perjuangan komunis"

Adalah tidak adil  sebenarnya bila sejarah dan pengorbanan seorang pejuang dinafikan hanya kerana ia disanjung dan diangkat menjadi wira oleh seorang pemimpin pembangkang. fakta sejarah akan terus menjadi fakta sejarah, Namun kerana busuknya hati puak umnoapco ini. pengorbanan Mat Indera dinafikan.


Sebuah Dokumentari yang diterbitkan pada tahun 1970an oleh RTM sendiri pernah menyiarkan pengakuan seorang ahli polis bukit kepong iaitu Yusuf Rono, beliau mengaku Mat Indera lah yang menyelamatkan nyawanya dari ditembak komunis

Jamilah Abu Bakar, anak kepada seorang anggota polis marin
dalam tragedi di Bukit Kepong juga telah diselamatkan oleh Mat Indera, begitu juga dengan beberapa orang lain.



Siapa pencacai puak songkok tinggi mahu menafikan Mat Indera sebagai seorang pejuang, adakah kerana Mat indera sangat membenci penjajah, lantas puak umnoapco (Parti kesayangan penjajah) sehingga kini mahu memburuk dan menghina seorang pejuang tanah melayu.


"Sedangkan ahli keluarga Mat Indera sendiri dan mereka yang mengenali beliau dan keluarganya juga mengakui Mat Indera sememangnya penduduk tempatan atau anak jati negeri Johor dan beliau sememangnya pejuang kemerdekaan,"

Apalah bezanya perjuangan Mat Indera yang ingin membebaskan Tanah Melayu ini daripada British seperti apa yg dibuat oleh Tok Janggut, Dato' Maharaja Lela, Ontoros Antanom, Yamtuan Antah, Mat Salleh, Rentap, Abd. Rahman Limbong, Sharif Masahar, Dol Said, Dato' Bahaman, Mat Kilau pada era tahun 1800 ke atas.

Bukankah mereka semua menentang penjajah yang menyusahkan rakyat (umno juga banyak menyusahkan rakyat), didalam hati mereka sangat bencikan penjajah bernama british, mereka sanggup mengorbankan diri mereka untuk orang lain. apakah mereka itu pengkhianat?



 "Mat Indera sendiri orang yang tegas dan tegar sehingga dalam lokap pun dia ludah orang British,"



Tapi bagi puak songkok tinggi umnoapco lain pegangan mereka, pejuang kemerdekaan haruslah mereka yang duduk semeja dengan british (sebut penjajah) dan bagi puak itu lagi, pejuang kemerdekaan bukanlah orang yang melawan penjajah dengan peluh keringat dan air mata. puak umnoapco tidak mahu mengiktiraf golongan yang bangkit untuk rakyat



 

Mat Indera tidak mahu diiktiraf sebagai wira oleh puak umnoapco kerana Mat indera menentang penjajah, mereka mati-mati mahu mengatakan Mat Indera seorang pengkhianat.. jadi pendirian puak Umnoapco dan Penjajah sama...

"Barang siapa menentang penjajah.. ialah Pengkhianat."




@TUKANGLAWAN  Lihat betapa bijaknya Mat Sabu dan betapa bodohnya pencacai umno.



"Umno dan be-End Makin terdesak dan mengarut, polis dan SPR dan kini JPN  dipergunakan untuk kekalkan kuasa mereka"

Share this article :

Catat Ulasan

Sila berikan komen anda dengan sopan.

 
Support : Copyright © 2011. "tukanglawan" - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger. Stats by Feedjit